پدیده جالب فیلترینگ خودخواسته و پیامدهای استراتژیک


دانشگاه ایندیانا یک پژوهش جالب انجام داد: در این پژوهش که در سطحی وسیع با بررسی 100 میلیون وب کلیک و 1 میلیارد و 300 میلیون مطلبی که در فضای مجازی منتشر می شود انجام شد پژوهشگران دریافتند، کسانی که اخبار را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال می کنند، در «دام حباب اطلاعات جمعی» می افتند یعنی فقط از اخباری مطلع می شوند که در بین افرادی که ذهنیتی مانند آنها دارند، به اشتراک گذاشته می شود. این پدیده به نوعی فیلتر شدن توسط حلقه دوستان است زیرا اخبار را بر اساس پست های دوستانشان می فهمند.
آکادمی تفکر می نویسد: با وجود تنوعی که در شبکه های اطلاع رسانی هست، شبکه های اجتماعی باعث کمتر شدن تنوع اطلاعات می شود!!

🔎⭕️تحلیل و تجویز راهبردی:
زمانی که ما از طریق شبکه های اجتماعی مانند تلگرام به هم متصل می شویم، فکر می کنیم که چه خوب! از این به بعد من در جریان اخبار و اطلاعات هم سریع تر از گذشته و هم کم هزینه تر از گذشته قرار می گیرم. اما واقعیت چیز دیگری است.
از طرفی ما همیشه از فیلترینگ بدمان می آید. اما به این موضوع توجه نداریم که با پیوستن به گروه ها و کانال های همفکر عملا داریم خودمان به دست خودمان فیلترینگ انجام می دهیم.
عضویت در شبکه های اجتماعی همفکر ممکن است بیشتر از آنکه به ما در دسترسی اطلاعات کمک کند ممکن است باعث جمود فکری و تنگ نظری ما شود.
چه کار باید کرد؟
منابع اطلاعاتی خود را گسترش دهید و عضو کانال ها و گروه های غیرهمفکر شوید. ممکن است در ابتدا اذیت شوید از اینکه آخه چرا این ها این جوری فکر می کنند؟ مگر این ها عقل ندارند؟ اصلا این ها را شستشوی مغزی داده اند! ولی بعد از مدتی در می یابید که آن ها نیز به اندازه شما عاقل هستند  و به اندازه شما باهوش.
دقت کنید که این مساله فقط مرتبط با مسایل سیاسی نیست، موضوعات اقتصادی و اجتماعی نیز تفسیربردار هستند و بهتر است که ما از زوایای مختلف و از دیدگاه های مختلف این موضوعات را بررسی کنیم.

دکتر مجتبی لشکربلوکی

X