چگونه افراد موفق باعث شکست ما می شوند!؟


به این استدلال به عنوان مثال توجه کنید: بیل گیتس، ریچارد برانسون و مارک زاکربرگ دانشگاه را رها کردند و میلیاردر شدند ! شما برای موفقیت به مدرسه نیازی ندارید!! برای کارآفرین شدن نباید وقتتان را در کلاس تلف کنید!! کافی است شروع کنید!! کاملاً ممکن است که برانسون و بیل گیتس و زاکربرگ علیرغم مسیر انتخابی خودشان موفق شده باشند ولی انتخاب همان مسیرها الزاماً دلیل بر موفقیت من و شما نیست. چرا؟ به این خاطر که به ازای هر یک بیل گیتس موفق، هزاران کارآفرین با پروژه های شکست خورده و بدهی های سنگین بانکی و... وجود دارد. ولی کسی به آن ها توجه نمی کند.

همه ما از این دست جملات در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دیده و یا شنیده ایم : هشت کاری که هر روز افراد موفق انجام می دهند، 20 عادت زندگی ثروتمندان، استراتژی گوگل یا مایکروسافت در تبلیغات. ما اصولا شناسایی روش های برندگان را دوست داریم. تمایل به تمرکز بر افراد موفق در یک حوزه خاص و سعی در یادگیری استراتژی ها و روش های آنان و فراموش کردن این نکته که افراد زیادی همان استراتژی ها و تاکتیک ها را به کار گرفته اند ولی شکست خورده اند. در واقع این خطا باعث می شود که به اشتباه بیش از حد برای استراتژی ها و تاکتیک های به کارگرفته شده توسط یک فرد موفق (بازمانده) ارزش قائل شویم و ازاین نکته غافل شویم که همان استراتژی ها و تاکتیک ها برای بسیاری از مردم کار نمی کند!!! این جا همان جایی است که باعث می شود افراد موفق باعث شکست ما شوند.

🔎⭕️تحلیل راهبردی
اشتباهی که در بالا بیان شد به خاطر خطایی است که در دانش تصمیم گیری به آن خطای بازماندگی  (Survivorship Bias) می گویند. بگذارید حالا یک مثال کمی تخصصی تر بزنم و بیشتر توضیح بدهم: فرض کنید که شما میخواهید ویژگی هایی که باعث می شود برخی شرکت ها یا صندوق های سرمایه گذاری، موفق شوند را بدست آورید. چه می کنید؟ می روید سراغ شرکت های موفق یا صندوق های سرمایه گذاری موفق. در صورتی که شما باید همه نمونه ها را تحلیل کنید هم موفق ها و هم ناموفق ها را. چرا این کار را نمی کنیم؟ چون شکست خورده ها دیگر وجود ندارند و اگر هم هستند مشهور نیستند. به همین خاطر می رویم سراغ بازمانده ها (همان موفق ها). ممکن است به یک سری ویژگی هم برسیم اما در واقع این خطا باعث می شود که به اشتباه بیش از حد برای روش های به کارگرفته شده توسط یک شرکت/صندوق موفق (بازمانده) ارزش قائل شویم و این نکته را فراموش کنیم که همان روش را شرکت ها و صندوق های ورشکسته هم به کار برده اند.

از این پس، با دقت بیشتری به ویژگی هایی که برای افراد موفق برمی شمرند نگاه کنیم و به خودمان یادآوری کنیم که به ازای هر بیل گیتس موفق، ممکن است هزاران فرد دیگری هم باشند که همان ویژگی را داشتند اما به جایی نرسیدند.

تحلیل راهبردی از شبکه استراتژیست

X