مدیریت زمان با ماتریس آیزنهاور

در طول تاریخ، افراد زیادی بوده‌اند که زندگی آن‌ها حاوی نکات مفیدی است که می‌تواند راهنمای ما برای رسیدن به موفقیت و سربلندی در تمام جوانب زندگی‌مان باشد. یک از این افراد که در تمام طول عمر خود توانست بهترین استفاده را از زندگی و فرصت‌های پیش روی خود کند کسی نیست جزء دوایت آیزنهاور. دوایت آیزنهاور  رئیس‌جمهور  آمریکا (در سال‌های 1953 تا 1961) می‌باشد.  وی در این مدت ، طرح های بسیاری را در جهت توسعه بزرگراه‌های بین ایالتی در ایالات‌متحده آمریکا ، راه‌اندازی اینترنت (DARPA) ، اکتشاف فضایی (NASA) و ...اجرا نمود. وی برای مدیریت زمان ، مدیریت فعالیت و بهره وری مدلی را طراحی کرد که به‌وسیله آن بتواند با مسایل مهم تصمیم‌گیری و مدیریت زمان مقابله کند. این مدل که به ماتریس Eisenhower معروف می‌باشد ، نحوه ایجاد تمایز بین مسائل مهم و اضطراری را می‌آموزد. در واقع تمامی تصمیمات را بر مبنای ۲ سؤال اساسی مدیریت می‌کند:

1. چقدر آن کار اهمیت دارد؟

2. چقدر انجام آن کار فوری است؟

 تنها ابزار ساده برای این مدل ساده تصمیم‌گیری ، یک کاغذ و قلم می‌باشد.

 چرا از ماتریس مدیریت زمان استفاده کنیم؟

ممکن است بسیار برایتان پیش آمده باشد که زمانی که پشت میز کارتان می‌نشینید ناگهان با حجم زیادی از کارها و پروژه‌ها مواجه گردید. ممکن است در نگاه اول ، همه اینها مهم به نظر رسند و اغلب اوقات بسیار دشوار است تشخیص دهیم که کدام فوری و کدام بدون فوریت است. ماتریس آیزنهاور این فرآیند را فرموله کرده است و به شما کمک می‌کند که فعالیت های خود را به لحاظ اهمیت و فوریت دسته بدی کنید و برای اجرای آنان پاسخ لازم را اتخاذ نمایید.

 همچنین این ماتریس شما را وادار می‌کند که کارهایی که همواره در پس ذهن شما بوده و تاکنون به آنها نیندیشیده‌اید را بر روی کاغذ آورده و زمانی را جهت انجام آن اختصاص دهید.

چگونه با ماتریس آیزنهاور بهره وری خود را افزایش دهیم؟

اولویت‌بندی در کلیه امور، کمک بسیاری در انتخاب فعالیت‌های مناسب و اخذ تصمیم‌های درست می‌نماید و نیز؛ کلید طلائی در تعیین تقدم و تأخر انجام درست فعالیت‌هاست. استراتژی آیزنهاور جهت سازماندهی فعالیت نیز از این تکنیک بهره گرفته است. هر کاری که روی میز کار شما قرار دارد،‌ با شکستن آن مطابق روش آیزنهاور شروع کنید و سپس برای زمان انجام آن تصمیم‌گیری کنید. شما با بهره‌گیری از ماتریس تصمیم‌گیری ، فعالیت های خود را بر اساس 4 احتمال ، دسته‌بندی می‌کنید.

1.  فوری و مهم (کارهایی که باید فوراً انجام دهید)

2.  مهم اما بدون فوریت (کارهایی که می‌توانید به بعد موکول کنید.)

3.  فوری و اما غیر مهم (کارهایی که می‌توانید به فرد دیگری واگذار کنید.)

4.  بدون فوریت و غیر مهم (کارهایی که باید حذفشان کنید.)



دسته ها :
X